Nog meer besturen op hoofdlijnen, concrete doelstellingen en resultaten. Te beginnen met een duidelijk meerjarenoverzicht sleutelindicatoren.
4 Fte's (6 wethouders) is prima. Het aantal benodigde wethouders is afhankelijk van wat onze ambtenarenorganisatie aan kan. Met 4 wethouders als aansturing was er in de laatste vier jaar al veel sprake van externe onderzoeken.
In het kader van de wachtgeldregeling is het beter om mensen te benoemen die al wachtgeld ontvangen of gaan ontvangen.
Graag een overzicht van wat er al wordt uitgegeven in onze gemeente aan wachtgeldregelingen. Tevens een overzicht van kosten externe onderzoeken laatste 4 jaar.
Duidelijke communicatie en rapportages naar burgers en deze niet verstoppen in kilometerslange nota's en gedetailleerde overzichten tot achter de komma.
De afgelopen vier jaar hebben uitgewezen, dat vier wethouders te weinig is voor onze complexe gemeente. Vijf betekent het beter kunnen verdelen van de werkdruk en dat komt het besturen van onze gemeente ten goede. De problemen die er nog liggen en alles wat er nog bij komt, vereisen een kordaat bestuur, waar een burgemeester ook iets meer mag doen dan linten knippen en onderscheidingen uitreiken.
Vooral zijn er goede managers nodig als bestuurders: een goede advocaat, leraar , voorzitter van de kanarievereninging zonder verstand van organisaties en managementsystemen hebben aan werkweken van 100 uur nog niet genoeg. Ook aan wethouders mogen functie- en opleidingseisen worden gesteld. Ze moeten in staat zijn de ambtenarenorganisatie aan te sturen en niet andersom.
Ik heb wel eens het idee dat onze bestuurders (in het algemeen)het onderspit delven bij onze ambtenaren (kennis en kunde) en zo afhankelijk worden, zodat uiteindelijk de ambtenarenorganisatie echt de baas is.
De ambtenaar is echt niet de baas! Maar als een wethouder onzin loopt uit te kramen is het wel de ambtenaar die dat probleem moet oplossen en hem/haar de hand boven het hoofd moet houden om hem/haar geen deuk te laten vallen.
Ambtenaren: doe dit maar eens vaker! Laat ze maar eens een deuk vallen als ze eigenwijs willen zijn.
Wethouders: zorg dat je boven je stof staat, zodat je de ambtenaar kunt aansturen en hem kunt wijzen op de mogelijkheden en onmogelijkheden. Wil hij/zij niet luisteren dan mag je als wethouder ook de ambtenaar een deuk laten vallen.
Topambtenaren zouden net als in USA slechts een tijdelijke benoeming moeten krijgen op topfuncties, gekoppeld aan de Bestuursperiode van het College. In ons land/onze stad moeten nieuwe bestuurders eerst een jaar op die topambtenaren inpraten om hen "om" te krijgen voor het nieuwe beleid. Dat is onnodig tijdverlies.
Aansturen op hoofdpunten : ja Wethouders moeten inderdaad de capaciteiten hebben om een organisatie aan te sturen maar mogen inhoudelijk best leunen op ambtenaren. Politiek moeten ze wel een visie hebben en die naar inhoud weten te vertalen, desnoods tegen de ambtenaren in. Niet alleen sociaal, onderwijs, boekhoudend, juridisch, maar ook ondernemend en management kunde is belangrijk. Voor het salaris wat zij ontvangen mogen inderdaad ook kwaliteiten gevraagd worden en niet alleen 'aantal stemmen'. 'Wachtgeld krijgen' kan en mag geen reden zijn om iemand tot wethouder te maken aangezien dat in zou houden dat per definitie de vorige wethouders ook de komende wethouders zullen zijn.
Ook ambtenaren hebben een politieke kleur en zo hun voorkeur. Probeer maar eens als linkse ambtenaar een rechts beleid uit te voeren of andersom. Of een herindelingsbeleid uitvoeren en zelf tegen deze herindeling zijn. De gevolgen zijn vaak een slecht werkend ambtenarenapparaat met een hoog ziekteverzuim, veel personeelsverloop, veel inhuur, bureaucratie en inefficiƫntie.
Een zakelijke aansturing op concrete doelstellingen en resultaten zoals boven gesugereerd is minimaal vereist.
Maar wat doe je dan als het ambtenarenapparaat tegenwerkt?? Of als de wethouders te weinig capaciteiten/macht hebben voor een goede aansturing! Soms heb ik het gevoel dat het ambtenarenapparaat en de politici zich een hand boven het hoofd houden. Ik vind het nog altijd zorgwekkend hoe slecht de communicatie, resultaten, rapporten, meerjarenoverzichten van de gemeente gepresenteerd worden. Het lijkt er op dat er bewust gestreeft wordt naar onduidelijkheid. In een normaal bedrijf in de markt onvoorstelbaar. Hoe kan zo'n organisatie werken?
Topambtenaren politiek benoemen is zo gek nog niet!!
Ook een college bestaand uit zowel wethouders (managers)afkomstig uit de publieke sector als de private sector (reguliere bedrijfsleven)zou goed/beter kunnen werken.
Weer een geweldig nietszeggend verhaal, Joep. Ik wil dus absoluut geen wethouder die niet uit deze streek komt.
Stel je voor je krijgt van die sufgestudeerde figuren uit de Randstad of uit Groningen en Friesland. De rillingen lopen mij al over de rug. Dan snap ik dat het ambtenaren apparaat zich hiertegen afzet.
Maar, als je zegt dat een linkse ambtenaar zijn werk niet goed kan doen omdat hij rechts beleid moet uitvoeren heb ik daarvoor geen pardon. Je wordt nl aangenomen om bij verkeer, milieu, of waar dan ook maar te werken en als het linksom moet ga je linksom en anders rechtsom als het rechtsom moet . Kun je dit niet of snap je dit niet dan ga je maar recht vooruit de deur uit. *
Ik denk dat als je problemen heb met de politieke kleur van de onderneming waar je in werkt, dat je er dan beter mee kan kappen maar dat geldt trouwens voor elke werknemer. Maar de meeste mensen weten politiek en werk goed te scheiden en ik kan mij niet voor stellen dat ambtenaren zoveel verschillen van de "doorsnee" Nederlander ;)
10 opmerkingen:
Nog meer besturen op hoofdlijnen, concrete doelstellingen en resultaten.
Te beginnen met een duidelijk meerjarenoverzicht sleutelindicatoren.
4 Fte's (6 wethouders) is prima.
Het aantal benodigde wethouders is afhankelijk van wat onze ambtenarenorganisatie aan kan. Met 4 wethouders als aansturing was er in de laatste vier jaar al veel sprake van externe onderzoeken.
In het kader van de wachtgeldregeling is het beter om mensen te benoemen die al wachtgeld ontvangen of gaan ontvangen.
Graag een overzicht van wat er al wordt uitgegeven in onze gemeente aan wachtgeldregelingen.
Tevens een overzicht van kosten externe onderzoeken laatste 4 jaar.
Duidelijke communicatie en rapportages naar burgers en deze niet verstoppen in kilometerslange nota's en gedetailleerde overzichten tot achter de komma.
Nieuwe wethouders: veel succes!
De afgelopen vier jaar hebben uitgewezen, dat vier wethouders te weinig is voor onze complexe gemeente.
Vijf betekent het beter kunnen verdelen van de werkdruk en dat komt het besturen van onze gemeente ten goede.
De problemen die er nog liggen en alles wat er nog bij komt, vereisen een kordaat bestuur, waar een burgemeester ook iets meer mag doen dan linten knippen en onderscheidingen uitreiken.
Vooral zijn er goede managers nodig als bestuurders: een goede advocaat, leraar , voorzitter van de kanarievereninging zonder verstand van organisaties en managementsystemen hebben aan werkweken van 100 uur nog niet genoeg. Ook aan wethouders mogen functie- en opleidingseisen worden gesteld. Ze moeten in staat zijn de ambtenarenorganisatie aan te sturen en niet andersom.
Ik heb wel eens het idee dat onze bestuurders (in het algemeen)het onderspit delven bij onze ambtenaren (kennis en kunde) en zo afhankelijk worden, zodat uiteindelijk de ambtenarenorganisatie echt de baas is.
De ambtenaar is echt niet de baas!
Maar als een wethouder onzin loopt uit te kramen is het wel de ambtenaar die dat probleem moet oplossen en hem/haar de hand boven het hoofd moet houden om hem/haar geen deuk te laten vallen.
Ambtenaren: doe dit maar eens vaker! Laat ze maar eens een deuk vallen als ze eigenwijs willen zijn.
Wethouders: zorg dat je boven je stof staat, zodat je de ambtenaar kunt aansturen en hem kunt wijzen op de mogelijkheden en onmogelijkheden. Wil hij/zij niet luisteren dan mag je als wethouder ook de ambtenaar een deuk laten vallen.
Topambtenaren zouden net als in USA slechts een tijdelijke benoeming moeten krijgen op topfuncties, gekoppeld aan de Bestuursperiode van het College. In ons land/onze stad moeten nieuwe bestuurders eerst een jaar op die topambtenaren inpraten om hen "om" te krijgen voor het nieuwe beleid. Dat is onnodig tijdverlies.
Ondernemers ipv ambtenaren en onze stad zou floreren!! Onderwijzers, ambtnaartjes en al wat dies zij hebben gefaald!
Aansturen op hoofdpunten : ja
Wethouders moeten inderdaad de capaciteiten hebben om een organisatie aan te sturen maar mogen inhoudelijk best leunen op ambtenaren. Politiek moeten ze wel een visie hebben en die naar inhoud weten te vertalen, desnoods tegen de ambtenaren in.
Niet alleen sociaal, onderwijs, boekhoudend, juridisch, maar ook ondernemend en management kunde is belangrijk.
Voor het salaris wat zij ontvangen mogen inderdaad ook kwaliteiten gevraagd worden en niet alleen 'aantal stemmen'.
'Wachtgeld krijgen' kan en mag geen reden zijn om iemand tot wethouder te maken aangezien dat in zou houden dat per definitie de vorige wethouders ook de komende wethouders zullen zijn.
Ook ambtenaren hebben een politieke kleur en zo hun voorkeur. Probeer maar eens als linkse ambtenaar een rechts beleid uit te voeren of andersom. Of een herindelingsbeleid uitvoeren en zelf tegen deze herindeling zijn.
De gevolgen zijn vaak een slecht werkend ambtenarenapparaat met een hoog ziekteverzuim, veel personeelsverloop, veel inhuur, bureaucratie en inefficiƫntie.
Een zakelijke aansturing op concrete doelstellingen en resultaten zoals boven gesugereerd is minimaal vereist.
Maar wat doe je dan als het ambtenarenapparaat tegenwerkt?? Of als de wethouders te weinig capaciteiten/macht hebben voor een goede aansturing!
Soms heb ik het gevoel dat het ambtenarenapparaat en de politici zich een hand boven het hoofd houden.
Ik vind het nog altijd zorgwekkend hoe slecht de communicatie, resultaten, rapporten, meerjarenoverzichten van de gemeente gepresenteerd worden.
Het lijkt er op dat er bewust gestreeft wordt naar onduidelijkheid.
In een normaal bedrijf in de markt onvoorstelbaar. Hoe kan zo'n organisatie werken?
Topambtenaren politiek benoemen is zo gek nog niet!!
Ook een college bestaand uit zowel wethouders (managers)afkomstig uit de publieke sector als de private sector (reguliere bedrijfsleven)zou goed/beter kunnen werken.
Onze democratie is aan innovatie toe!!
Weer een geweldig nietszeggend verhaal, Joep.
Ik wil dus absoluut geen wethouder die niet uit deze streek komt.
Stel je voor je krijgt van die sufgestudeerde figuren uit de Randstad of uit Groningen en Friesland.
De rillingen lopen mij al over de rug.
Dan snap ik dat het ambtenaren apparaat zich hiertegen afzet.
Maar, als je zegt dat een linkse ambtenaar zijn werk niet goed kan doen omdat hij rechts beleid moet uitvoeren heb ik daarvoor geen pardon.
Je wordt nl aangenomen om bij verkeer, milieu, of waar dan ook maar te werken en als het linksom moet ga je linksom en anders rechtsom als het rechtsom moet .
Kun je dit niet of snap je dit niet dan ga je maar recht vooruit de deur uit.
*
Ik denk dat als je problemen heb met de politieke kleur van de onderneming waar je in werkt, dat je er dan beter mee kan kappen maar dat geldt trouwens voor elke werknemer. Maar de meeste mensen weten politiek en werk goed te scheiden en ik kan mij niet voor stellen dat ambtenaren zoveel verschillen van de "doorsnee" Nederlander ;)
Een reactie posten