donderdag 24 mei 2012

Op onderstaande punten scoort Sittard-Geleen slecht. Welke wethouder is hiervoor verantwoordelijk?

Woonaantrekkelijkheid

De woonaantrekkelijkheidsindex laat zien hoe aantrekkelijk een gemeente gevonden wordt om in te wonen. De woonaantrekkelijkheid van een gemeente is gemeten aan de hand van een index waarin acht factoren zijn opgenomen. De factoren hebben in de index elk een eigen gewicht meegekregen. De woonaantrekkelijkheidsindex bestaat, in volgorde van gewicht, uit de bereikbaarheid van banen, het culturele aanbod (podiumkunsten), veiligheid (een gewogen samengestelde index op basis van het aantal geweldsmisdrijven en vernielingen), het aandeel koopwoningen in de woningvoorraad, de nabijheid van natuurgebieden, de kwaliteit van het culinaire aanbod, de aanwezigheid van een universiteit en het historische karakter van de stad (het percentage woningen gebouwd vóór 1945). De selectie van de factoren die deel uitmaken van de woonaantrekkelijkheidsindex en de bijbehorende wegingsfactoren zijn de uitkomst van een objectieve econometrische analyse. Dus niet op basis van een enquête en de subjectieve beleving van mensen, maar op basis van het feitelijke (woon)gedrag. Met een econometrische analyse is dat woongedrag van economisch kansrijke Nederlandse huishoudens onderzocht. De vraag naar woningen in de gemeenten is in verband gebracht met zoveel mogelijk factoren die op deze vraag van invloed zouden kunnen zijn. Op die manier is onderzocht wat de factoren zijn die de aantrekkingskracht van een stad op kansrijke bevolkingsgroepen bepalen. Bovendien wijst de analyse uit welk gewicht elke factor heeft ten opzichte van de andere factoren. Die factoren met bijbehorende wegingen leveren de woonaantrekkelijkheidsindex op. De bereikbaarheid van banen weegt daarin het zwaarst.

Ontwikkeling woonaantrekkelijkheid door de tijd

Behalve de samenstelling van de woonaantrekkelijkheidsindex voor het jaar 2011 en de positie op de ranglijst van meest aantrekkelijke gemeenten, is per gemeente ook de ontwikkeling van de relatieve positie op de ranglijst voor woonaantrekkelijkheid opgenomen. Bij sommige gemeenten zijn daarin flinke schommelingen zichtbaar. Dat komt omdat de rangnummers door de tijd worden vergeleken. Van veel gemeenten liggen de waardes van de woonaantrekkelijkheidsindex dicht bij elkaar. Het gevolg daarvan is dat een lichte verslechtering van bijvoorbeeld het veiligheidsniveau ten opzichte van gemeenten met een vergelijkbare waarde op de index, een gemeente in één klap een aantal plaatsen kan laten dalen op de ranglijst. In deel III van de Atlas is een ranglijst opgenomen van de grootste stijgers en dalers op de woonaantrekkelijkheidsindex over de laatste vijf jaar. Daar is de ontwikkeling op de feitelijke scores getoond. De ontwikkeling van de score kan vanzelfsprekend afwijken van de ontwikkeling in rangnummers. De scores op de woonaantrekkelijkheidsindex zijn overigens met terugwerkende kracht gecorrigeerd voor gemeentelijke herindelingen, zoals de samenvoeging van de gemeenten Oss en Lith op 1 januari 2011.

Huizenprijzen

Als indicator voor huizenprijzen is de mediane verkoopprijs in de gemeente en de bijbehorende bandbreedte opgenomen. Op die manier is niet alleen het prijsniveau, maar ook de variatie in prijzen binnen de gemeente met die in de andere gemeenten te vergelijken. De ondergrens van de bandbreedte is de laagste prijs van de 90% duurste wijken in de gemeente, de bovengrens van de bandbreedte is de hoogste prijs van de 90% goedkoopste woningen. Als basis voor deze indicator dienden de huizenprijzen per vierkante meter op 4-positie-postcodeniveau (bron: NVM).


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Niet lang emmeren. De Meekel maakt de gemeente met zijn beleid kapot m.u.v. Born e.o.
De anderen zitten er maar bij en vullen zakken.
Conclusie ........ ?

Anoniem zei

Ligt het niet aan alle wethouders ???? Ik denk van wel.
Het gehele college van B&W is gein vot waerd.
Tijd voor een nieuw college van B&W met wethouders die zich wel aan de afspraken houden die ze met mensen maken, in de kantoorruimte van de desbetreffende wethouder ( mevr. Baetens, oktober 2011 ) en niet op een later tijdstip met een compleet tegenover gesteld schriftelijk antwoord komen via één van de duur betaalde beleidsmedewerkers. Vertrouwen is op in dit college. Opruimen en snel nieuwe dus.
ZO WERKT DUS ONS COLLEGE VAN B&W

Anoniem zei

Welke kiezers zijn hiervoor verantwoordelijk?

Anoniem zei

heeft niets tot weinig met de kiezers te maken 10.28

want die flapdrollen die beloven je eerst iets, en vervolgens zijn het ze het vergeten.
uit
PUUR EIGENBELANG...
en
EGO TRIPPERIJ.
zo zit het en niet anders.

Anoniem zei

GEWOON die hele zooi wethouders en raadsleden inclusief burgemeester wegjagen en een compleet nieuwe groep verder laten gaan desnoods van buitenaf want dat is beter dan wat er nu rondspringt!!

 
counter free hit unique web