De Stadspartij eist...
WIJ EISEN DAT UW COLLEGE DE GR VIXIA VERORDONNEERT DEZE MEDEWERKERS TE BELONEN MET EEN KERSTPAKKET.
Is het College van Burgemeester en Wethouders van Sittard-Geleen bereid haar vertegenwoordiger in de GR een uitbrander te geven voor dit zéér a-sociale beleid ?
25 opmerkingen:
Waar had men het gisteren binnen de raadsvergadering van Stein o.a over?
Iets met Vixia, kerstpakketten, tekorten, begroting 2012.
En zijdelings kwam ter sprake de gezamelijke presentatie van het definitieve rapport verdiepingsonderzoek a.s. woensdag om 21.00 uur locatie Vixia Millenerweg.
Na dit vernomen te hebben ben ik "gerustgesteld" in slaap. gevallen.
Te gek voor woorden dat Meekels stelde dat hij niet bevraagd mocht worden over Vixia.
Hij zit er namens de gemeente!!!
SW bedrijf ( mens ontwikkel bedrijf)
1. Mensen ontwikkelen door middel van werkplek met ontwikkelingsmogelijkheden.
2. Hoeveel van deze duurzame plekken worden daadwerkelijk realiseert ?
3. Gaat de wsw'er daadwerkelijk zijn toekomst daardoor verbeteren qua opleiding, kunnen en inkomensontwikkeling als er bezuinigd wordt op alles ?
4. Hoe kan het sw bedrijf de nodige ontwikkeling bieden als de gebouwen, etc. verkocht worden?
5. Hoe kan het SW bedrijf zonder voldoende goede begeleiders functioneren?
6. Waarom is er te weinig geld ter beschikking om goede begeleiding te betalen?
7. Is het niet een doodsteek voor het sw bedrijf wat de politiek nu in de planning heeft om geld te onttrekken in plaats te investeren ?
8. Hoe kan een management werken als er waar men zegt in vertrouwen te hebben als men niet investeert maar alles weg rationaliseert ( minder gebouwen, minder middelen) ?
9. Hoe kunnen wsw'er ernst genomen worden als men ze bewust door mangel aan investering door de gemeenten en het SW bedrijf niet naar een functie laat doorontwikkeling? In de praktijk is te zien dat personen een tijd op een plek blijven en vervolgens weer geschoven worden of aan de kant komen te staan, om maar niet het loon te moeten vergoeden wat volgens functiewaardering toegekend zo moeten worden?
10. Zijn de GR gemeenten niet verantwoordelijk om alles er aan te doen om te zorgen voor werk voor deze doelgroep.
11. Zijn de gemeente niet verantwoord om te zorgen dat de zwakkere , beperkte en kanslozen niet in de armoede blijft of beland . Dus niet afhankelijk gemaakt worden van de uitkeringen maar met fatsoenlijk beloning voor het werk. Werk moet er wel lonen. Inkomen door werk moet voldoening kunnen geven.
12. Waarom komen de gemeente hun afspraken niet na om meer wsw'er binnen de gemeente in te zetten? In plaats daarvan worden uitzendbureau benadert terwijl mogelijk een wsw'er die leuke baan met perspectief graag zou willen doen. Uiteraard met aanpassingen.
Zonder een kerstpakket zou men goed kunnen leven als er verbetering kwam ter behoud van werk en fatsoenlijk levensvatbaar inkomen. Maar er is alleen maar ordinaire bezuiniging te zien.
Sinds wanneer is een WSWer ernst genomen.
Het is toch duidelijk "het kost de de goe-gemeenschap geld". Men stopt dit liever in eigen zak.
Dit heet "met zomin mogelijk middelen (geld) een zo hoog mogelijk resultaat zien te bereiken (nog meer geld). Hun bankrekening puilt uit maar men is te beroert om ook maar een stuiver uit te geven.
En maar declareren jongens lang leven de lol.
En dan ook nog een van de heren (kopstuk van Vixia )een cursus laten volgen ter waarde van een klein € 70.000
Betrokkene wenst niet ondervraagd te worden omtrent Vixia!!!!
Dit figuur, Pieter Meekels (wethouder in Sittard-Geleen) moet een schop onder zijn kont krijgen.
Maar ja, de coalitie houdt hem een hand boven het hoofd.
Ik doe een oproep aan de raadsleden van de coalitiepartijen om hun eigen verantwoordelijkheid serieus te nemen.
Men heeft de mond vol van "dualistisch systeem", maar het is triest telkens weer te zien dat men als marionetten de hand opsteekt wanneer dat gevraagd wordt door het college.
Afgelopen raadsvergadering waren er meerdere keren dat ik me niet kan voorstellen dat ALLE coalitie-raadsleden dezelfde mening hadden (denk bv aan de vergoeding voor deelnemers aan het 600-banenplan, de kwestie rond de kerstpakketten, de motie omtrent het uitstallingsbeleid), maar toch bleef men braaf en beroept zich dan op "fractiedicipline".
Reduceerd de kosten dan ook maar door 9 mensen in de gemeenteraad te zetten (elk fractie 1)met een stem-mandaat voor X zetels conform de verkiezingsuitslag.
Dat werkt veel harder door dan de 20% die Focus en SP wilden korten op de vergoedingen voor raadsleden.
Raadsleden moeten beseffen dat niet ZIJ maar een zestal ANDEREN op het pluche zitten en elke maand een vette beloning opstrijken.
Het is HUN verantwoordelijkheid om dat zestal te controleren en tot de orde te roepen. Dat gebeurt absoluut niet. Van dualisme is absoluut geen sprake en door de houding die betreffende raadsleden aannemen holt men het democratisch bestel uit.
8.38
dualisme is er wel, maar dan alleen onder de streep van het "topje"
Het "topje" beslist, en de nees en jaas mogen zich onder het streepje van de top dualistisch bezighouden met wat het "topje" heeft besloten.
Hier is helemaal NIETS democratisch meer aan.
Wat in het "topje" is besloten zal hoe dan ook tot uitvoer gebracht worden.
Daar mogen de jaas en nees over soebatten. Helaas laat het "topje" steeds naar beneden schijnen,( eigen fractie) dat wat zij hebben besloten ook zal moeten gebeuren, linksom of rechtsom.
Heb je bezwaren ? laat die maar varen !
want als je nu een bezwaar hebt, zal het "topje"er wel voor zorgen dat je volgende termijn niet meer verkiesbaar bent.
Dus politiek is tegenwoordig NIETS meer dan kruipen voor het "topje" om je eigen toekomst een beetje in de hand te houden.
Alles voor het geld, en werkelijk ALLES om de normale burgur tot minderwaardige betaalslaaf te maken.
Normaal verstand MAG niet....orders en bevelen opvolgen dat is helaas de realiteit van de dag. ( in SG ook nog eens aangestuurd en controlled door Den Haag )
Democratie is tegenwoordig demoncratie..
zie het als een vogel ( pvv logo bijv)
er is een linkse en een rechtse vleugel, die zorgen ervoor dat we ergens komen......de kop van die vogel ( topje ) beslist echter waarnaartoe.
dus fladder nog maar wat mensen ! op de linker vleugel of de rechter vleugel, eigenlijkj maakt het totaal niets uit. Het goede doel zullen we niet bereiken.
We komen slechts daar waar de elite ons naar toe dirigeerd.
maar of dat wel wenselijk is ????
lees eens wat alternatieve media ipv de mainstream media en uw ogen gaan hopelijk een beetje open.
Het systeem is kapot! En we vliegen de toekomst in als een kip zonder kop.
we lenen de ene lening met de andere lening en wie mag er voor bloeden?
Juist ja.
Banaler dan enig bananenrepubliek.
Ik mis trouwens weer een bericht onder deze Blog.
Lekker Neo-stalinistisch wegcensureren.
wat heeft censuur in vredesnaam met neo stalinisme te maken 22.43?
Het huidinge gemeentebestuur (samenraapsel van van alles wat) en provinciebestuur (rechts geörienteerd) en landsbestuur ( zo rechts als het maar kan) doet precies hetzelfde.
Dus censuur wordt door ALLE politieke richtingen gebruikt.
Ondanks dat de stadspartij een punt heeft is het EISEN van iets wel erg hoog van de toren blazen door een partij die in het verleden zelf ook heeft meegewerkten, aan misstanden binnen vixia door toen, ondanks dat ze toen al bekend waren een andere kant op te kijken.
In 2006/2007 is er door de Raad een streep gezet onder datgene wat vantevoren was misgegaan.
Beterschap was beloofd en met frisse energie (en een hoop duiten) werd VIXIA nieuw leven ingeblazen. Door de financieel verantwoordelijke wethouder van Sittard-Geleen in het bestuur van VIXIA te laten plaatsnemen hoopte men de vinger aan de pols te houden.
Vanaf dat moment is er sprake van dezelfde coaltie (aangevuld met het CDA in 2010) en geleid door Meekels.
Nu blijkt dat hij gefaald heeft moet de verantwoording ook bij hem gelegd worden en niet bij anderen.
Meekels behoort gewoon op te stappen en anders tot aftreden gedwongen te worden.
Je hebt volledig gelijk @ 18:12,zelf zal hij dat niet doen, maar krijg in de raad maar eens een meerderheid bij elkaar en dien vervolgens een motie in.
Maar, je kunt ook als oppositie een motie indienen en de wethouder het leven ondraaglijk maken zodat hij vanzelf opstapt.
Dit vereist natuurlijk weel enige kennis en inzicht in de materie,maar dit is volgens mij bij de Stadspartij en de VVD wel aanwezig.
Laat Fred maar eens samen met Jan-Willem rond de tafel gaan zitten.
Hallo 20.07 je kan wel een motie indienen maar dat wordt door deze coalitie van de 4 partijen weg gewimpeld.
Want dat is gewoon van te voren afgesproken GOB,PvdA,en Groenlinks en de overlopers van het CDA dus de meerderheid stemt altijd tegen de motie als deze komt van een van de oppositie partijen.
Dit heeft zelfs een raadslid van een van de coalitie partijen verteld maar wel overal waar iets te halen valt staat hij voorop.
Dat is ook wat ik schreef @ 20:29,maar je geeft daarmee wel aan hoe jij en de andere oppositiepartijen over betrokkene denkt.
JA, het wordt tijd dat Meekels een motie van wantrouwen aan zijn broek krijgt.
Ik heb begrepen dat er binnenkort een VIXIA-debat komt. Dat is dan het juiste moment.
Vandaag staat in de krant dat de directeur van Vixia de discussie over de kerstpakketten maar onzin vindt.
Te weinig vermogen tot inleving : weg met dit vriendje van Meekels.
De kerstpakketten voor de werknemers van Vixia zijn eigenlijk een bijzaak( in deze discussie maar niet voor de werknemer).
Die beste brave directeur probeert weer op een slinkse manier het issue waar het eigenlijk om gaat te verdoezelen.
Het financiële wanbeleid,daar gaat het nl om, is de hoofdoorzaak.
Niet dat zielige verhaaltje in de krant.
Proberen de politiek de Zwarte Piet toe te schuiven terwijl je er zelf debet aan bent.
Dit zal hem wel ingefluisterd zijn door één van de vier wethouders van de betrokken gemeenten.
Directeur heeft grootste gelijk in onze regionale klaagkrant. Uiteindelijk zijn het alleen maar de politici die over de rug van de mensen van Vixia willen scoren! Financieel wanbeleid komt trouwens in de beste gemeenten voor ;-)
Daar komt bij dat een sociale werkplaats nooit een winstpakker zal worden. Dat ze desondanks hun best mogen doen er zo goed mogelijk uit te komen lijkt me duidelijk. Toch blijft het fascinerend om te zien hoe hier het bashen van jullie favoriete politici in jullie incrowd tot prachtige vondsten leidt. Geniet ervan! Besef ten allen tijden: jullie hebben allemaal gelijk! Jullie hebben het allemaal gezegd en jullie weten het allemaal beter. ;-)
@09:49
Nee, jij trekt volle zalen??!!!
Op kerstpakket besparen, maar ja je kan ook op de lichtrekening besparen, namelijk om een tijdschakelaar in te bouwen die op het moment dat iedereen diensteinde heeft de lichten automatisch uitschakeld, om ca. 17.30 uur bijv..
De goedbetaalden oudere medewerkers drukken vlink op de salariskosten, maar als zij werk doen waar iets voor staat is het oke.
Anders dan net reguliere bedrijfsieven kunnen Sw-bedrijven nun kosten niet terugdringen door
aanpassingen in het Sw-personeelsbestand. De tekorten moeten worden opgevangen door bezuinigingen
in de bedrjjfsvoering en op het niet-Sw-personeei.
Het verdiepingsonderzoek heeft aangetoond dat de alsmaar stijgende de oorzaak is van de tekorten.
De beoogde omzet werd gehaald.
Er wordt gezegd dat de loonkosten van de (veelal oudere) werknemers zwaar de exploitatie drukken en VIXIA een nadeel verschaffen op de arbeidsmarkt.
Dan vraag je je toch af of de bestuurders DAT niet eerder konden weten. Het was immers al jaren bekend hoe de personeelsopbouw van VIXIA is (en dus hun leeftijd en salaris). Wanneer je de taak op je neemt om dat bedrijf te runnen is dat een GEGEVEN en kun je je daar achteraf niet op beroepen.
Het is een organisatie geworden met een waterhoofd en aangestuurd door mensen die niet capabel zijn.
In het verdiepingsonderzoek wordt door 3 van de 4 wethouders gezegd dat ze niet wisten wat hun taak was. Hoe kun je dan goed besturen?
Dan zit je gewoon op het pluche en niets meer. En de 4e heeft blijkbaar niet in de gaten dat de anderen van toeten nog blazen weten OF hij maakt er misbruik van door alle macht naar zich toe te trekken. Hij is net zo (of nog meer !) verantwoordelijk voor het falend beleid als de anderen.
De commissarissen worden in het rapport niet als schuldigen aangegeven. Toch zijn alle voorstellen voor een nieuwe organisatievorm ZONDER commissarissen. Het bleek zelfs dat in slechts 3-5 dagen overeenstemming over de beste organisatievorm verkregen was. Lijkt er verdacht veel op dat hier de hand van de bestuurders in zit.
Kortom : korten op degenen die niet gefunctioneerd hebben. Dat zijn de bestuurders en het management en niet de werknemers. Daarom gene kerstpakketten voor de brokkenmakers maar wel voor de werknemers van VIXIA.
Laatst met m'n zoontje in de auto stonden Vixia-mensen in de strontregen te schoffelen, zegt ie ineens: "Pappa, die mensen moeten toch wel veel geld verdienen, hè?"
Vroeg ik aan 'm: "Waarom dat dan??"
Als je zo'n smerig werk doet verdien je toch wel veel geld, zegt ie...
Hoe leg je dan aan zo'n kind uit dat zo'n mensen niet eens een kerstpakketje van een paar tientjes krijgen???
Men zou denken dat paar onmondigen om dat kerstpakket verlegen zitten zo te zien.
In principe is het een perverse uiting om het ze niet te gunnen.
Management maken misbruik om i.d.d. van de issue af te leiden, n.l. wanbeleid waar geld van ons burgers verkwanseld word.
Kijk 17 miljoen voor die parking van Orbis en 1 miljoen voor Sabic zijn een eeuw kerstpakketten.
Maar het gaat niet om het kerstpakket het gaat om iets heel anders hier. Respect en graaicultuur.
Je kunt een dweil uitwringen tot de laatste druppel, je kunt hem ook overwringen.
Het treurige is dat ook maar letterlijk niemand met het gegeven sociale werkplaats bezig is.
Godganse dag puur misbruik van de armzaligen daar te werk gesteld.
Tart elke vorm van beschaving.
Een reactie posten