zaterdag 22 oktober 2011

Het College heeft niet eens de ballen gehad dit plan vooraf aan de Raad voor te leggen.

De SP verzet zich tegen het '600-banenplan' in Sittard-Geleen. Doel van dit plan is om 600 mensen met een uitkering aan een baan te helpen. Deze mensen krijgen hiervoor géén fatsoelijk salaris, maar behouden slechts hun uitkering. De SP stelt dat werk moet lonen en dat dus op zijn minst een minimumloon moet worden betaald!  Het plan heeft grote gevolgen voor uitkeringsgechtigden, gemeente en werkgevers. De 600 deelnemers aan dit plan gaan er niet op vooruit. Zij worden aan het werk gezet, maar krijgen aan het eind van de maand geen salaris op hun rekening. De gemeente gaat er over de ruggen van deze 600 mensen wél financieel op vooruit, omdat een gedeelte van de uitkering voor rekening komt van de werkgever. De werkgevers zijn tenslotte spekkoper: zij krijgen spotgoedkope arbeiders in schoot geworpen.

54 opmerkingen:

EvilSkrievil zei

Inderdaad, precies zoals ik al voorspelde toen men met dit onzinnige plan kwam. Dit is in het verleden al zo vaak geprobeerd en heeft zelden of nooit iemand een baan opgeleverd. De enige die zich krom lacht is de werkgever, die krijgt zijn werk gedaan tegen een fractie van de werkelijke kosten. Trouwens als je uitkeringstrekkers aan het werk zet, dat wil toch zeggen dat er werk voor deze mensen is? Dus waarom niet zorgen dat ze daadwerkelijk aan de slag kunnen, voor een daarvoor geldend loon?

Anoniem zei

Ze krijgen een uitkering en nog wat er bovenop.
Werk is er zat,zeker in het najaar en in de winter.
Wat dacht je van stoepen sneeuwvrij maken en bladeren bij elkaar vagen en onkruid wieden.
Allemaal in het kader van de groenvoorziening.
De enige nog levende tak van Vixia!

Berrij van Rijswijk gaat dezelfde kant op als Pieter Meekels.

Ook hij valt zich straks een deuk aan Vixia.
Vandaag Meekels weg en morgen van Rijswijk.

Anoniem zei

Niet alleen Berry. Ook nummer 6 van het bestuur GroenLinks afdeling Sittard-Geleen moet zich eens krabben waar het nu nog niet jeukt.
Hij heeft een WSW indicatie en moet dus weten hoe het voelt in de onderkant van de arbeidsmarkt. Daarbij te bedenken dat hij voorzitter is van WSW Raad Westelijke Mijnstreek welke het adviesorgaan is voor het bestuur (lees Meekels) GR Vixia. En dan de schijn ophouden dat hij opkomt voor de onderkant hij steunt eveneens zijn groot voorbeeld Berry en over Benders zullen wij maar zwijgen.

Peterr zei

De SP Sittard-Geleen gebruikt chocoladeletters omdat Sinterklaas dichterbij komt?
Volgens mij gaat het om mensen die moeite hebben zich op reguliere wijze op de arbeidsmarkt stand te houden. Ze werken langzamer o.i.d daarom zijn ze vergeleken met andere werknemers minder productief en hebben dus minder arbeidscapaciteit omdat ze begeleid moeten worden of omdat ze meer instructie nodig hebben of omdat ze niet alles (alleen) kunnen.
Het kost de werkgever dus veel tijd en begeleiding en een sociale instelling om deze mensen in het bedrijf toe te laten.

Anoniem zei

Anoniem zei...
Ze krijgen een uitkering en nog wat er bovenop.
Werk is er zat,zeker in het najaar en in de winter.
Wat dacht je van stoepen sneeuwvrij maken en bladeren bij elkaar vagen en onkruid wieden.
Allemaal in het kader van de groenvoorziening.
De enige nog levende tak van Vixia!

Berrij van Rijswijk gaat dezelfde kant op als Pieter Meekels.

Ook hij valt zich straks een deuk aan Vixia.
Vandaag Meekels weg en morgen van Rijswijk.

23 oktober 2011 11:52

Ze krijgen een uikering, en NIKS er bovenop....en toch jezelf t vel over je neus laten halen, want anders gaan ze je uitkering gewoon KORTEN....zogenaamd om werkervaring op te doen, of om een maand lang te laten zien of dat je dat werk wel aankan, terwijl iedere zool dit werk aankan, en dat weten ze net zo goed, je word gewoon uitgebuit als burger hier.
En de grote lachende is de baas waar al het geld binnenstroomt op deze manier.
Laat die S.P.hier graag snel onderzoek naar doen, dat lijkty mij iig een hele goede zaak, en dat ze dan de uitkomsten ubliceren met grote letters, want dit slaat echt waar nhergens op wat er hier gebeurt.
BAH,zakkenvullerij ten top hier,.

Anoniem zei

Je kan ook gewoon naar het uitzendburo en aan de slag. Heb je nix te maken met de soos.
Ken je wel sp zijn maar je moet niet luule maar poetse. en as je niet werken kens of zo moet je niet zeike als je geholpen word

Anoniem zei

Hoe kan dat dan nu? De Gemeente gaat -"600 mensen met een uitkering aan een baan te helpen. Deze mensen krijgen hiervoor géén fatsoenlijk salaris, maar behouden slechts hun uitkering"-. Er is dus wel werk? Anders kunnen die 600 mensen niet gaan werken met behoud van uitkering. En de werkgevers krijgen gewoon goedkope slaven in dienst. Zouden die van de Sociale Dienst in Sittard ook voor 70% van een minimum gaan werken? Och nee ze gaan minder "werken" van 36 naar 32 uur. Worden de wachttijden bij de gemeente nog langer.

Peterr zei

@19:56
Als er werk is voor deze mensen waarom werken ze dan niet?

Anoniem zei

Er is werk maar de werkgevers willen je zo goedkoop mogelijk en die kans krijgen ze nu. Het is gewoon het onderuithalen van het minimumloon.
Je krijgt er NIKS bovenop.
Het zijn heus niet veel mensen die minder produktief zijn, integendeel. Velen van hebben hebben al diverse (onbetaalde) trajekten achter de rug en nog steeds geen baan.
Dat je ver van de arbeidsmarkt afstaat door je leeftijd bv wil nog niet zeggen dat je minder produktief zou zijn. Schandalig plan..
Voor al deze mensen worden anderen er weer lekker uitgeknikkerd, dat gebeurt NU al!!

Peterr zei

@anoniem 13:14
Je zegt dat het "heus niet veel mensen zijn die minder productief zijn, integendeel" etc.
Mijn vraag: waarom hebben die mensen dan geen normale baan? Wat is er aan de hand met die mensen:
óf niets en dan moet je achter je oren krabben over wat ze nog in de bijstand doen, óf ze hebben hulp/begeleiding/aanpassingen nodig en dan zijn we weer terug bij waar het in dit plan om gaat..

Anoniem zei

Wat er aan de hand is met die mensen?
Watdenk je bvvan 50+. Denk je dat het dan nog gemakkelijk is om een baan te krijgen waarmee je uit een uitkering komt.?
Of alleenstaande moeders die te lang uit het arbeidsproces zijn geweest?

Van Rijswijk praat over die 600 mensen alsof ze nog te dom of te beperkt zouden zouden zijn om een kopje koffie te zetten...
Nou daar heeft hij een reden voor. Op die manier mogen ze regulier werk doen omdat ze dantoch ¨speciale begeleiding"
nodig hebben.
Ook kan hij het plan zo beter verkopen. Die stumperds zijn toch maar in staat om 20% van het minimumloon te verdienen.
Als hij ze voor 80% op de markt brengt wil de werkgever ze toch niet ???

Anoniem zei

Berry heeft aangegeven dat de doelgroep bestaat uit mensen die VMBO niveau hebben. Er zullen ook MBOers bij zijn en wellicht een verdwaalde HBOer.
Al deze mensen behoren tot de groep die tot harde kern van de inactieven en hebben een zodanige afstand tot de arbeidsmarkt dat elke toename van hun arbeidsproductiviteit winst voor hun in het maatschappelijk functioneren betekent.

Anoniem zei

Ja en?
Berry zegt veel wat in zijn eigen voordeel is. Iedereen heeft recht op minimumloon vmbo of niet.
Mensen willen uit de uitkering hoor, daar ben je vet mee ,met maatschappelijk funktioneren.

Peterr zei

Het is fijn om een dogma aan te hangen: "iedereen recht op het minimum loon". De werkelijkheid is altijd genuanceerder de oplossingen ook. Daardoor zijn genuanceerde oplossingen en pogingen daartoe makkelijk neer te sabelen. Dit doen protestpartijen zoals SP en PVV zeer goed met one-liners.

Anoniem zei

Je kunt het een dogma noemen maar het is een WET waarvoor hard gevochten is. En zolang die nog bestaat hoeft Sittard die niet onderuit te halen onder het mom van het ontwikkelen van talenten en maatschappelijke participatie.
De werkelijkheid is dat het een bezuinigingsmaatregel is over de ruggen van mensen die hun stem niet kunnen laten horen want daar worden ze voor afgestraft.
Wie komt er voor ze op behalve de SP?

Anoniem zei

De doelgroep is niet in staat als volledige werknemer gezien te worden. Hij heeft begeleiding nodig en inzet van zijn werkgever. Tevens zou er ruimte moeten zijn om te solliciteren, denk aan een kortere werkweek.

Ervaring opdoen in de arbeidsmarkt vind ik socialer dan thuis zitten. De werkgever voegt zijn inzet en kennis toe om de werknemer te begeleiden. Houd er ook rekening mee dat een werknemer nooit de productiviteit Hij kan echter wel het werk goed doen.

Ik geloof dat, indien correct en met respect naar de werknemer uitgevoerd, dat dit voor zowel werkgever als werknemer in de toekomst een win-win situatie is. Op de bank zitten en geld ontvangen is niet vaak iemand beter van geworden. Wij als samenleving niet, en het individu niet.

Stel wel de juiste kaders. De werknemer moet er iets aan overhouden, en dat kan ook iets anders dan gewoon cash zijn. Misschien is een stuk voldoening en waardering ook waardevol, en een extra kans naar de toekomst? Of zie ik dat juist verkeerd? En op welke manier zou het dan fout gaan, in (de meeste) jullie ogen?

Anoniem zei

En stel je zit thuis met een uitkering, en wordt gevraagd om een groot deel van de week te werken, zonder al te veel werkdruk, waar je wellicht (de kans is er) nog wat opsteekt en aardige collega's ziet.

Zou je thuis blijven?

Anoniem zei

En stel dat je werk hebt, eruit gebonjourd wordt en een paar jaar (en vele sollicitaties) later opgeroepen wordt om aan de slag te gaan voor noppes.
Zou je gemotiveerd zijn?

Tuurlijk is het fijn om met colleage te kunnen praten en wat om handen te houden.
Maar is het vreemd wanneer iemand zegt "loop naar de kl...en" wanneer Van Rijswijk zegt "jij moet aan de slag zodat de gemeente geld voor jou ontvangt, zelf krijg je niks"?

Bovendien, wanneer iemand een produktiviteit van 20% heeft betekent dit dat hij 5 dagen aanwezig moet zijn om 1 dag effectief te werken en zijn quotum te halen. Dat is toch de reinste kolder.

Anoniem zei

Maar dan zeg je, als ik moet ga ik niet, maar als ik mag dan is het wellicht wel fijn? Zou je er zonder dwang voor kiezen?

Ik vind deze plannen, op zijn minst gezegd, interessant, er zitten positieve punten aan. De negatieve niet vergeten, de reacties hierboven hebben zeker ook valide punten. Ik vind echter 'over de rug van werknemers' te kort door de bocht.

Als bonus op de bijstand krijg je begeleiding, grotere kansen (is dat zo?), meer sociaal contact, etc. Móet hier geld bij?

Anoniem zei

Dat laatste is een niet-retorische vraag ;)

Anoniem zei

Begeleiding is er nog nooit geweest en krijg je niet (dat wordt nl op het bordje vd werkgever gelegd) grotere kans heb nauwelijks (die ervaring hebben de meeste mensen van deze doelgroep al tig keer pgedaan) en ja graag geld erbij.
In deze maatschappij mag het bij iedereen om geld draaien behalve bij de werkzoekende blijkbaar...

Anoniem zei

Het zou een goed plan KUNNEN zijn als er verplichting waren voor de werkgever bv om iemand bij normaal funktioneren na een bepaalde periode normaal te betalen voor de uren dat hij werkt.
Nu kan de werknemer oneindig aan het lijntje gehouden worden lijkt mij

Anoniem zei

Nu kan de werknemer oneindig aan het lijntje gehouden worden lijkt mij........

Het gebeurt al.
Mensen worden hier uitgewoond door de werkgevers en hun jobcoaches tezamen.
Hun zitten straks heerlijk de kerstpakketjes uit te pakken onder een mooie kerstboom.
Heerlijk goedkoop ingepakt, dat dan weer wel.

Peterr zei

Ik lees veel negatieve berichten ove een plan van de gemeente om mensen aan het werk te helpen. Hoe zien mensen in de bijstand het zelf?
Het is makkelijk om naar werkgevers te wijzen, of naar de overheid, maar is er ook zelfreflectie? Stellen deze mensen zelf een plannetje op over hoe ze weer op eigen benen komen te staan? Gaan ze daar vervolgens mee naar de gemeente om te zeggen: dit wil ik, het is haalbaar binnen deze termijn en ik vraag deze steun.
Laat eens een positief geluid horen!

Anoniem zei

Lang niet alle mensen die in de bijstand zitten zitten bij de pakken neer.
Wanneer je moet constateren dat de maatschappij jouw niet meer wilt laten werken (doordat je te oud bent of anderzijds 'een vlekje hebt' en daardoor vele vele sollicitaties onbeantwoord of negatief beantwoord krijgt), dan wil dit niet zeggen dat je niks meer doet in en voor de maatschappij.
Wanneer diezelfde maatschappij jou dan wil laten uitbuiten door een werkgever door je beneden minimumloon te laten werken, vind ik dat je er op achteruit gaat. Je kunt je niet langer inzetten voor de maatschappij (mantelzorg, vrijwilligerswerk) en raakt gefrustreerd doordat je moet werken voor niks.
En dat wordt je dan opgelegd door wethouders die zelf meer dan 6000 per maand incasseren.

Ik heb bijstandniveau, ik zet me in voor de maatschappij en wil heel graag weer werk, maar ik verdom het om uitgebuit te worden op de wijze zoals 600-banenplan beoogt.

Anoniem zei

Mij gebeurt t al twee maanden nu,ik werk me te pletter, fiets me een dubbelle breuk om maar op tijd te zijn, en ik krijg er niks voor terug.
Het zou eerst voor een maand zijn, nu is het verlengd tot december.
Fijn, en ik kreeg nog wel te horen elke dag van de desbetreffende werkgever dat ik mn wer goed doe.
Elke dag ja, want ik heb t elke dag gevraagd.
En nu puntje bij paaltj is, om mij aan te nemen, zeggen ze dat ik mn werk nog niet goed genoeg doe.
Kijk, ik wil best mn steentje bijdragen, maar zoals het er nu uitziet, word dat geen kerst voor mij en dit jaar.
Dank je wel voor de kans die mij geboden word, om wat extra werkervaring op te doen...joepie.
Dank je wel dat jullie de kleine burger zo verschrikkelijk lekker grondig naaien, op dat ik dan niet vergeet wie mij zo genaaid heeft.

Je hoeft je voor mij niet te verantwoorden hoor, dat mag je wel doen als je voor de grote poort staat.
Bonusontvangers leven korter.

Anoniem zei

De lokale ombudsman (ofwel de Ombudscommissie Zuid-Limburg) verdwijnt. De zes deelnemende gemeenten (Sittard-Geleen, Maastricht, Eijsden, Meerssen, Valkenburg a/d Geul en Margraten) vinden de commissie te duur worden.


Toeval ?? of voorzorg ??

Anoniem zei

Goede zaak. De lokale bestuurders zitten gewoon zo dicht bij dit gremium dat het zeer de vraag is of mensen wel echt onafhankelijk onderzoek krijgen.

Anoniem zei

Nog belangrijker dan geld verdienen is je gezondheid en gemoedsgesteldheid.
14.16 heeft het ervaren en 13.47 zal ook weten dat het constant hoop op een betaalde baan hebben en telkens weer die hoop teniet zien gaan veel zwaarder doorwerkt op je "zijn" dan wat meer of minder geld.
13.47 accepteert het "uitgestotene" zijn en maakt er het beste van (met de vage hoop tegen werk aan te lopen) terwijl 14.16 weer eens een schop gekregen heeft op een moment dat hij een schijnbare kans met beide handen aangreep.
Zo zullen er veel meer mensen zijn, maar ook mensen die gewoon niks anders willen dan incasseren.
Dat die mensen bij hun kladden gegrepen worden is een goede zaak. Maar ik vrees dat juist deze groep niet de mensen zullen zijn die daadwerkelijk tewerk gesteld worden bij dat 600-banenplan want zij zeggen gewoon 'loop naar kl....'.

Anoniem zei

13.47 en 14.06 weten hoe t werkt en peterr?
Zelfrefelectie? Keer op keer er achter komen dat die kans op werkervaring alleen maar betekent dat je keer op keer (maand na maand en jaar na jaar) ook na goed funktioneren toch weer de straat wordt opgestuurd ? Zijn de werkgevers uitgeprofiteerd is het over en uit.!!

Positief zijn, en zeggen wat je wil en steun vragen?
Wat jij wil is niet de vraag. Wat de werkgever wil wel en zonder baangarantie krijg je nog geen eenvoudige computercursus aangeboden...

Je bent afgeschreven zeg maar...


Alle 600 zeggen : Loop naar de kl...n.
DAT moet er gebeuren!
Dat anderen maar eens aan zelfreflectie doen.

Anoniem zei

Ja 14.16

Joepie joepie is gekomen

Joepie werkervaring
joepie sociale contacten
joepie je talenten ontwikkelen en
joepie joepie niet weten hoe je je rekeningen betaald krijgt
joepie alweer gehaktbal
joepie zelf je haren maar knippen
joepie alles maar de deur uit, de krant, de auto, je kinderen


welterusten Groen links.

Peterr zei

Keer op keer ontslagen worden, steeds bij goed functioneren?

Kennelijk zijn er wel de capaciteiten om de baan te krijgen maar niet om te houden. De werkgever heeft in eerste instantie wel de wil om je aan te nemen maar uiteindelijk wil hij je/jullie toch niet houden. Hoe komt dat? Het gaat neit om vast/los contract: De werkgever kan je jááren in dienst houden op flexcontracten vóór je vast in dienst moet worden genomen.
Een werkgevergever heeft er verder ook geen baat bij om een goede kracht binnen te halen, op te leiden/vertrouwd te maken met alle facetten van het bedrijf en vervolgens de goede kracht te ontslaan om met een ander te beginnen. Dat is vernietigign van investering en daar houdt een werkgever niet van.

Toch een gevalletje zelfreflectie?

Anoniem zei

je heb gelijk 08:44, een werkgever zal een goede kracht graag behouden.
Wat je echter vergeet te vemelden is dat subsidies vaak slechts voor een bepaalde periode (3 maanden tot 1 jaar) verstrekt worden. En dan zegt die werkgever ïk neem gewoon een nieuwe aan MET subsidie in plaats van iemand een contract aan te bieden (tijdelijk of vast) dat ik helemaal zelf moet betalen.

Het is te gemakkelijk om te stellen dat mensen die herhaaldelijk door werkgeves na een korte periode (die ze uitgewerkt hebben!) op straat worden gezet niet goed gefunctioneerd hebben.
Er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn die niet goed functioneren, maar (en dat heb ik kort geleden bij een kennis [die WEL gemotiveerd was en zich WEL inzette maar te langzaam werkte omdat het werk hem niet lag] zien gebeuren) die worden dan binnen de proefperiode al weggestuurd.
Grosso modo kun je stellen dat iemand die zijn contractperiode uitwerkt ook voldaan heeft.

Peterr zei

@12:44
De situatie die jij beschrijft: de werkgever die een nieuwe kracht "neemt" om opnieuw subsidie opte strijken kun je om meerdere manieren bekijken. In feite is dat ook de bedoeling. Zo is de oorspronkelijke Melkert-regeling ook opgezet: mensen krijgen een subsidiebaan, doen werkervaring op en stromen door naar een regulier baan.De subsidiebaan komt dan vrij voor een nieuwe krcht die begeleid kan worden.
Probleem is ontstaan bij het stagneren van de doorstroom.
Aan de andere kant moet de gemeente misbruik voorkomen en werkgevers die oneigenlijk gebruik maken niet meer toelaten tot de regeling.

Anoniem zei

Peterrrr grrrrr

Je wordt inderdaad maar voor 1 jaar of zo aangenomen.
Nu het potje van de subsidiebanen bijna leeg is, komt dit 600 banenplan als geroepen.
Daarbij kost een subsidiebaan een werkgever nauwelijks iets. Dus hij verliest ook niet veel als hij je daarna niet aanneemt. Gewoon op naar de volgende
goedkope kracht.
Vaak staat al voordat je een subidiebaan begint vast dat de werkgever je niet KAN aannemen omdat je bv het vereiste diploma niet hebt.
Toch probeer je het maar in de hoop er op een of andere manier tussen te rollen en om te laten zien dat je graag wil werken.
Helaas levert het meestal niets op. En die teleurstelling is op een gegeven moment zo groot dat je moed opgeeft en niet meer gelooft in de mooie praatjes.

Zou je zelf eens wat aan zelfreflectie willen doen?
Je ideeën over werkzoekenden zijn erg negatief. Ze willen of ze kunnen niet proef ik toch in je reacties...

Anoniem zei

De intentie van de werkgever om je aan te nemen is er bij voorbaat al meestal niet .
Een jaartje een extra kracht is gewoon leuk meegenomen .

Anoniem zei

waarom noemen we "het "niet gewoon vrijwilligerswerk ?

Anoniem zei

Is het ook,maar dan verplicht.
Alleen komt er dan geen geld in het laatje van de Gemeente want voor vrijliggerswerk ontvangt de Gemeente geen vergoeding .Voor deze "banen" wel en Berry wil toch nog wat langer in de pluche blijven zitten!

Anoniem zei

Degene die dit plan heeft verzonnen die zou ik wel eens in een donker steegje willen tegenkomen.
Gegarandeerd dat ie zelf daarna gehandicaptenwerk mag gaan doen.

Anoniem zei

Wie het verzonnen heeft, dat weet ik niet. Wel wie er eindverantwoordelijke voor is en dat is Dhr van Rijswijk. Groen Links nota bene.
Wat ik hem wens is dat hij ook eens een jaartje op bijstandsniveau moet leven en dan vrijwilligerswerk moet gaan doen.
Dan valt dat steegje misschien nog wel mee.

Anoniem zei

Kheb em eens gegoogled, maar die zou ik niet in een steegje willen tegenkomen, getvr, wat een aso, dus hij is eindverantwoordelijk....
Dus zo ziet het gezicht eruit die het fijn vind om stelselmatig 600 mensen te vernederen, en te kleineren.
Nou, ik weet op wie ik in ieder geval niet stem.
Een beetje kwijlen bij de directeuren ,en ondertussen zijn eigen mensen naar de klote laten gaan.

Weet je, hebzucht misstaat een ieder.
eerlijkheid duurt t langste, en recht is recht, en krom is krom bij mij, en dat is niet jezelf de klere werken voor een hongerloontje.
SLAVERNIJ HEERST HIER...

Anoniem zei

Vanmiddag om ca 2 uur staat het plan op de begroting. Die zal wel goedgekeurd worden die begroting 2012.
Je kunt er op de publieke tribune gaan zitten. In geleen op de Markt (stadhuis).
Kun je de dames en heren die het plan goedkeuren recht in de ogen kijken. Meer kun je helaas nu niet doen, maar de koffie is er gratis !

Peterr zei

Op de school van mijn kind is nu een klasseassistent werkzaam in het kader van een werkervaringsprogramma van de gemeente (stond in de nieuwsbrief van school. Dat is denk ik het 600-banenplan.

Deze mevrouw ziet er neit uit alsof ze onderworpen is aan slavenarbeid. Integendeel: Ze ziet er blij uit!

Fijn dat ze deze werkervaring kan opdoen. Jammer dat het schoolbestuur haar niet kan aannemen.
Daar heb ik echter wel begrip vor want ook die moeten iedere cent omdraaien (so much voor uitbuitende werkgevers).

Anoniem zei

Kan best zijn hoor en fijn voor haar.
Kon je aan mij ook niet merken dat ik niet betaald kreeg.
Misschien kun je het haar eens vragen hoe blij ze is.
Maar het kan ook zijn dat ook haar een rad voor de ogen is gedraaid, vage beloftes van kans op???
Dan is ze nu misschien nog blij maar na enkele van deze werkervaringsprojekten zal ze niet meer zo blij zijn.
Daarbij is er helemaal geen werk als klasse-assisten (en wordt meestal een diploma gevraagd). Zelfs als oppasoma worden er al papieren gevraagd.
Voor de school heb ik ook begrip.
Maar ik vind dat het anders ligt bij bedrijven met winstoogmerk.

Anoniem zei

Wanneer je hart voor een zaak hebt dan doe je het werk graag. Dat zal ook het geval zijn bij die klasseassistente.
Dat wil echter niet zeggen dat ze blij is met haar "beloning".
Je zou kunnen redeneren dat de lerares nu een minder zware taak heeft (ze heeft nu immers een assistente). Daarom zou ze (al dan niet uit zichzelf) een klein deel van haar salaris kunnen afstaan aan die assistente.
Dat zou pas ene goed signaal zijn : solidariteit, werkverlichting en beloning.
Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn van die lerares (NB zelf zou ik daar ook geen voorstander van zijn [ja, ik ben ook inconsequent indien het mezelf betreft])

Anoniem zei

Een goed ideeals de school daar nog een potje voor heeft.
Alleen zou het dan zwart moeten want dat wordt anders toch weer gekort op de uitkering...

Akimo zei

...als men de kinderopvang in NL beter zou regelen, dan zou deze alleenstaande moeder (met MBO/HBO werk/denk nivo), maar die helaas door het vele werken in de voorgaande jaren dat ze moeder werd geen (opvang) netwerk heeft kunnen opbouwen, gewoon kunnen gaan werken, ZONDER DAT ZE ALS MONGOOL VERKOCHT GAAT WORDEN IN HET 600-BANENPLAN!!!!!! Ja ja, ik wordt de 15e dec. om 15.00 'naar waarde en kunnen getest'... Maar mijn kind moet om 15.30 uit school gehaald worden... hmmmm. Tja... welk verschil zal er nu dan in de opvang zijn?? Wordt mijn kindje (net 6 jaar) nu wel per direct opgevangen?? 'Maar mevrouw... dat wordt binnen afzienbare tijd geregeld hoor, normaal mogen we er 8 weken voor uittrekken, maar dat zal denk ik wel wat sneller geregeld zijn.' IN DIE AFZIENBARE TIJD ZAL HETZELFDE OPVANGPROBLEEM DUS BLIJVEN BESTAAN!!!! Wat moet ze dan?? Gaan werken en gedwongen weggaan van werkplek en kind gaan halen van kleuterschool... en dan maar weer meenemen naar werkplek?? JA!! En dan zal ze boze ogen krijgen en tegen haar gezegd worden: 'maar mevrouw, het is hier geen kinderopvang', of gekort worden op haar uitkerering! Ik WIL WEL WERKEN, MAAR KAN IEMAND ER AUB VOOR ZORGEN DAT MIJN KIND GOED OPGEVANGEN wordt!!????

Akimo zei

Ps: ik had op het moment dat ik mijn kindje kreeg reeds 6 jaar een VASTE baan bij IKEA, maar ja, die zijn alle avonden en weekenden geopenend... en een kinderDAGverblijf sluit doordeweeks om 18.00 haar deuren en in de weekenden zijn ze niet geopend. Heb noodgedwogen ander werk moeten zoeken, etc. etc., omscholing via UWV gekregen en goed afgerond, incl. certificaten, maar in het kader van de bezuiningen de hele boel afgelopen zomer van het ene op het andere moment zonder overleg/ vooraankondiging gestopt??! Ik was net begonnen bij een nieuwe WERKERVARINGSPLEK... met misschien wel een kans op een BETAALDE baan.

Anoniem zei

Ja Akimo, het systeem sluit niet goed op elkaar aan en heeft doelstellingen die zich tegenspreken.

Alsof je aan ene loterij meedoet "kans op een betaalde baan".
Indien het uitgangspunt zou zijn "bij gebleken geschiktheid een vast baan" DAN kan ik het ermee eens zijn dat er een "werkervaringsplaats" of desnoods een tijdje "met behoud van uitkering" werken. In alle andere gevallen MINIMAAL minimum loon!!!

Anoniem zei

Akimo,
Laat je alsjeblieft niet zomaar verkopen voor het 600 banenplan. Als jij 6 jaar bij Ikea gewerkt hebt, heb je toch voldoende aangetoond gewoon in staat te zijn minimumloon te kunnen verdienen.
Ook als uit de loonwaardebepaling zou rollen dat je hier NIET toe in staat bent, geef aan dat je het er niet mee eens bent!! Dat recht heb je.
En dikke kans dat dit er uit rolt. Het is behoorlijk pittig em met het verslag van de psycholoog dat er uit komt, vinden ze al snel een reden om dat te beweren.
Google het 600 banenplan, zoek naar lotgenoten en neem kontakt op met het FNV , Sociaal Overleg en de SP. Zij hebben ook openlijk kritiek op het 600 banenplan en jouw verhaal willen ze graag horen.
Hoe meer van dit soort verhalen naar buiten komen, hoe meer dat duidelijk wordt dat Groenlinks met dit plan de boel aan t beduvelen is. Het is puur bezuiniging en ze doen alsof je kansen bieden.
Inderdaad , je wordt als iemand die te beperkt is voor regulier werk afgeschilderd en jij niet alleen maar 600 mensen.

Anoniem zei

Akimo,
Hoe is het verder gegaan, je loonwaardebepaling? Ben je verkocht tegen een spotprijsje?
Ik heb me dit al vaker afgevraagd..

Anoniem zei

het zijn grote dieven bij de gemeente,ik ben 54 jaar ,rugklachten al40 jaar , hartpatient eneen medisch dossier waar je slecht van word.case manager van uwv en werkplein kunnen mij niet aan werk helpen op de regulier arbeidsmarkt en hebben zich terug getrokken.nu ts er het 600 banenplan en welja er is ineens werk voor mij en ik moet zelfs 40 uur per week gaan werken voor[geloof het of niet]895 euro .hierbij werd wel gezegt dat er een doorstroom mogelijk hijd was naar de reguliere arbeidsmarkt,wie word er nu belazerd?

Anoniem zei

@ 2 februari 19.29
Hebt U ook een loonwaardebepaling gedaan?
Wat doet U nu? Al doorgestroomd?
U kunt dit melden op een meldpunt van de SP....

Anoniem zei

@ 19:29, welke werkzaamheden kun jij dan nog verrichten met je medisch dossier? Welke werkgever wil een hartpatient met al vanaf zijn 14e jaar rugklachten en die pas 54 jaar oud is?
Jij moet je inderdaad bij die SP club aanmelden want daar is het motto: "De lamme leidt de blinde".

 
counter free hit unique web