zaterdag 16 juli 2011

Gevaarlijke stoffen

Nadat de wijk Aldenhof was gerealiseerd, is het aantal treinen door Born toegenomen. Dit is met name een gevolg van de aanwezigheid van de Rail Terminal Born (RTB) op het industrieterrein Holtu-Noord. Met de komst van de RTB had voor het emplacement de vereiste milieuvergunning moeten zijn verleend. Overigens voorzag Bottleneck in een andere ontsluiting van het industrieterrein Holtum-Noord.
In zijn algemeenheid zal het aantal vervoersbewegingen de komende jaren alleen maar verder toenemen. De gemeente onderzoekt momenteel of het mogelijk is een zogenaamd ongehinderd logistiek systeem (OLS) aan de noordkant van het industrieterrein Holtum-Noord te realiseren. Voorlopig moet evenwel gebruik worden
gemaakt van het aanwezige spoorwegnet. Het traject Sittard-Born maakt deel uit van Basisnet spoor, hetgeen betekent dat ook in de toekomst daarover gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd. Er zijn verschillende redenen waarom ProRail niet over de vereiste milieuvergunning beschikt. Enige tijd geleden is echter een vergunningaanvraag ingediend. De gemeente is verplicht daarop een besluit te nemen. Bij het nemen van een besluit moet rekening worden gehouden met diverse wetten en regels. Daarbij zal een balans moeten worden gevonden tussen de economische belangen en de belangen van de omwonenden

6 opmerkingen:

Popey zei

Altijd wordt maar weer geschermd met economische belagen.

Werk werk en nog eens werk maar de belangen en veiligheid van buurten wordt door dit college naar de prullenbak verwezen.

Dus mensen denk nu maar eens naar een dikke 2 en half jaar verder en vooral op deze partijen stemmen die de wijken en buurten onveilig laten worden,en dan leuk alles weg wimpellen

Vooral het GOB zij zeggen dat zij Geloofwaardig Open en BETROUWBAAR zijn

Anoniem zei

Op de informatieavond werd medegedeeld dat er toekomstig per jaar maar liefst 1000 wagons met gevaarlijke stoffen door Limbrichterveld, Limbricht, Born en Buchten zullen gaan rijden.

Anoniem zei

Ten aanzien van de economische belangen,zullen de belangen van de omwonenden terzijde worden geschoven en de betreffende wetten en regels zoveel mogelijk worden omzeilt, desnoods aangepast..

Leike zei

Als je regels en wetten hebt dan zijn die er om na te leven. In het algemeen mag ik hopen dat er geen enkel economisch belang heeft gespeeld met het opstellen van die W&R. Dus nadien een balans willen vinden tussen W&R en economische belangen is gelul !

Dat dacht de bakker op de Brandtstraat ook met zijn 2 tafeltjes. Volgens de W&R mag het niet maar uit economisch belang zet ik ze toch daar neer !

De gemeente was er als de kippen bij om de bakker terecht te wijzen de de tafeltjes te vewijderen.

Anoniem zei

Vandaag las ik in de krant dat Sabic weer eens "nog weer meer winst" gemaakt heeft het eerste kwartaal.
En dan maar spreken over "economisch belang" als zaligmakend.
Wat werkelijk van belang is is dat de mensen op een fatsoenlijke wijze kunnen leven. Daar hoort zeer zeker ook bij dat hun leefomgeving niet kan worden opgeeist door de een of andere organisatie met een zak geld.

Bedrijven als Sabic moeten zich maar aanpassen aan de omgeving waarin zij hun investeringen doen in plaats van dat de omgeving zich aan hun moet aanpassen.
Best> dat uurders moeten hun rug rechthouden en er voor zorgen dat die investeerders niet op onze kosten (subsidies en gezondheid) hun zakken vullen, maar op een maatschappelijk verantwoorde wijze nl door te betalen voor infrastructuur die hun goederen af/aanvoert zonder dat burgers het slachtoffer worden

Anoniem zei

10:21

vergeet je niet een paar plaatsen waar de treinen ook doorheenrijden?

 
counter free hit unique web