Coalitie versus oppositie: stand 1-0
Verder hebben dhr. Lutgens en mevr. Moltmaker mij vrijdag gemeld
dat de zes oppositiepartijen hebben besloten om het ‘jaarrekeningdossier’ voor een
beoordeling aan enkele externe deskundigen voor te leggen. Daarbij is aangegeven dat
ook hieruit aangrijpingspunten voor genoemd verbetertraject kunnen voortvloeien.
Aan de slag!
Alle meningsverschillen overziend, proef ik unanimiteit binnen de raad over het centrale
inhoudelijke thema: het streven naar verbetering van de kwaliteit van begroting en
jaarrekening. Laat ons daarom terugkeren naar de raadsbrede aanzetten die al voor het
junidebat gezamenlijk gemaakt zijn binnen onder meer de commissie onderzoek
jaarrekening, waardoor de inhoudelijke discussie in politiek luwer water gevoerd kan
worden. Ik noem daarbij met name het voornemen om de commissie onderzoek
jaarrekening om te vormen tot een permanente commissie ter bevordering van de
kwaliteit van kaderstelling en controle en de afspraak om na de zomer de verbeterpunten
uit het rapport van de rekenkamercommissie ter hand te nemen. Er ligt dus voldoende
om in die lijn aan de slag te gaan, en dat adviseer ik ook om te doen. Als raadsvoorzitter
ben ik beschikbaar en bereid om in de opstart van de commissie kwaliteit kaderstelling
en controle het voortouw te nemen, zodat we nog dit jaar gezamenlijk verbeterstappen
formuleren en ook herkenbare stappen zetten. Ik zal hiertoe op korte termijn een eerste
bijeenkomst van de genoemde commissie verbetering kwaliteit kaderstelling en controle
uitschrijven.
Behandelvoorstel
Dit brengt mij tot het volgende behandelvoorstel voor de commissie B&M van 30
augustus:
1. neem kennis van:
ÿ de brief van de accountant d.d. 9 juli 2007;
ÿ de brief van de rekenkamercommissie d.d. 21 augustus 2007;
ÿ de brief van de zes oppositiepartijen aan de minister van BZK d.d. 30 juli 2007 en
het antwoord van de minister daarop d.d. 8 augustus 2007;
ÿ de brief van de raadsvoorzitter aan het presidium d.d. 21 augustus 2007;
onderschrijf het sluiten van de discussie over de term integriteit;
2. onderschrijf de wenselijkheid van zich focussende (trechterende)
besluitvormingstrajecten en spreek uit dat het verloop van dit jaarrekeningdebat als
een uitzondering dient te worden opgevat;
3. constateer dat de jaarrekening door de raad is vastgesteld en dat daarmee aan het
college decharge is verleend;
4. constateer dat het jaarrekeningdebat en de in deze brief genoemde stukken nuttige
aangrijpingspunten bieden voor versterking van de wijze waarop de controlerende rol
van de raad kan worden versterkt en spreek de wenselijkheid van het bespreken
hiervan uit;
5. onderschrijf het op korte termijn opstarten van de commissie verbetering kwaliteit
kaderstelling en controle;
6. spreek uit dat gelijktijdig met de raadsbehandeling van het controleprotocol de eerste
verbetervoorstellen aan de raad dienen te worden voorgelegd.
Sjra Cox, bemiddelaar van het College
1 opmerking:
Het is toch een vreemde situatie in Sittard-Geleen. In juni lezen we in de dorpskrant dat GroenLinks op ramkoers gaat en in september beweert burgemeester Cox dat oppositie en coalitie hetzelfde willen.
Allerlei uitspraken geven het tegendeel aan. Na het verhaal van Henk de Boer (PvdA) in de commissie van donderdag 30 augustus gelooft dat niemand meer. Het rare vind ik dat de opposite van alles de schuld krijgt, terwijl die fracties niks gedaan hebben wat in formele zin niet was toegestaan. Ze hebben het politieke spel weliswaar ander gespeeld als de coalitie zou willen, maar daar is toch zeker niks mis mee?
Nee, dan de coalitie: alle voorstellen van de oppositie tijdens de raadsvergadering in juni werden zonder pardon verworpen. Is daar iets mis mee?
Een reactie posten